Perkhidmatan

mail   Emel       Cetak

JABATAN KEJURUTERAAN

Jabatan Kejuruteraan terbahagi kepada 4 bahagian utama iaitu:-

  1. Bahagian Kawalan Pembangunan
  2. Bahagian Penyelenggaraan Dan Projek
  3. Bahagian Elektrik
  4. Bahagian Pentadbiran

 

Fungsi Jabatan

 1. Bahagian Kawalan Pembangunan

  • Memproses permohonan pelan kerja tanah
  • Memproses permohonan pelan jalan dan perparitan
  • Mengulas permohonan pelan susunatur dan pendirian bangunan (kebenaran merancang)
  • Memproses permohonan pengecualian kerja tanah berdasarkan syarat-syarat yang ditetapkan
  • Memproses permohonan kerja- kerja awal mematuhi prosedur
  • Memproses permohonan pemeriksaan "crusher run"
  • Memproses permohonan pemeriksaan "premix"
  • Memproses permohonan CCC/CF agar berjalan lancar dan mematuhi prosedur
  • Memproses pelepasan wang cagaran bagi permohonan kerja tanah, jalan parit dan lampu awam
  • Mengawal selia dan membuat pemantauan kerja tanah di tapak
  • Mengawal selia dan membuat pemantauan kolam takungan
  • Memproses permohonan pengambilalihan infrastuktur
  • Menyiasat dan mengambil tindakan terhadap aduan yang dikemukakan.
  • Memproses permit korekan
  • Mengawal selia dan memantau kerja-kerja korekan mengikut prosedur yang telah ditetapkan
  • Memproses permit laluan
  • Mengawal selia dan membuat pemantauan terhadap laluan kenderaan berat untuk tujuan pembinaan
  • Menguruskan proses pelepasan wang cagaran bagi permit korekan dan permit laluan
  • Memproses perakuan penerimaan struktur dan kiraan bangunan
  • Menyediakan kertas siasatan ke mahkamah
  • Menyediakan kertas siasatan pendakwaan terhadap kerja tanah, jalan perparitan dan lampu awam.
  • Menyediakan anggaran hasil tahunan jabatan

 

2. Bahagian Penyelenggaraan Dan Projek

  • Memproses permohonan untuk penyelengaraan longkang dan jalan
  • Menyediakan kertas kerja bagi permohonan peruntukkan daripada kerajaan Negeri / Persekutuan.
  • Menyediakan bajet untuk perbelanjaan tahunan
  • Menetapkan lokasi bagi program Bandar Selamat
  • Menyediakan anggaran harga bagi program Bandar Selamat
  • Menyediakan surat lantikan berdasarkan keputusan jawatankuasa penilaian Bandar Selamat
  • Memantau dan mengawal selia bagi kerja –kerja yang telah dilantik untuk program Bandar Selamat
  • Memproses dokumen tuntutan bayaran/invois bagi peruntukkan program Bandar Selamat
  • Membuat pengiraan semula bagi kerja-kerja yang telah disiapkan bagi peruntukkan program Bandar Selamat 
  • Menyediakan kertas kerja bagi permohonan peruntukkan MARRIS
  • Menetapkan lokasi bagi peruntukkan MARRIS
  • Menyediakan anggaran harga bagi peruntukkan MARRIS
  • Menyediakan surat lantikan berdasarkan keputusan jawatankuasa penilaian bagi peruntukkan MARRIS
  • Memantau dan mengawal selia bagi kerja –kerja yang telah dilantik berdasarkan peruntukkan MARRIS
  • Memproses dokumen tuntutan bayaran/invois bagi peruntukkan MARRIS
  • Mengemaskini data perbelanjaan peruntukkan MARRIS
  • Membuat pengiraan semula bagi kerja-kerja yang telah disiapkan bagi peruntukkan MARRIS
  • Menyediakan kertas kerja untuk pembentangan Majlis Tindakan Ekonomi Selangor  (MTES) bagi permohonan peruntukkan
  • Menyediakan anggaran harga bagi peruntukkan MTES
  • Menyediakan surat lantikan berdasarkan keputusan jawatankuasa penilaian bagi peruntukkan MTES
  • Memantau dan mengawal selia bagi kerja –kerja yang telah dilantik berdasarkan peruntukkan MTES
  • Memproses dokumen tuntutan bayaran/invois bagi peruntukkan MTES 
  • Membuat pengiraan semula bagi kerja-kerja yang telah disiapkan bagi peruntukkan MTES
  • Menyediakan kertas kerja bagi permohonan peruntukkan Geran SelangorKu
  • Menetapkan lokasi bagi peruntukkan Geran Selangor Ku
  • Menyediakan anggaran harga bagi peruntukkan Geran Selangor Ku
  • Menyediakan surat lantikan berdasarkan keputusan jawatankuasa penilaian bagi peruntukkan Geran Selangor Ku
  • Memantau dan mengawal selia bagi kerja –kerja yang telah dilantik berdasarkan peruntukkan Geran Selangor Ku
  • Memproses dokumen tuntutan bayaran/invois bagi peruntukkan Geran Selangorku
  • Membuat pengiraan semula bagi kerja-kerja yang telah disiapkan bagi peruntukkan Geran Selangorku
  • Menetapkan lokasi bagi peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang
  • Menyediakan anggaran harga bagi peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang
  • Menyediakan surat lantikan berdasarkan keputusan jawatankuasa penilaian bagi peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang
  • Menguruskan dokumen bayaran BP/LO untuk dihantar ke jabatan perbendaharaan Majlis Perbandaran Sepang
  • Memantau dan mengawal selia bagi kerja –kerja yang telah dilantik berdasarkan peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang
  • Memproses dokumen tuntutan bayaran/invois bagi peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang
  • Membuat pengiraan semula bagi kerja-kerja yang telah disiapkan bagi peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang.
  • Membuat laporan prestasi kontraktor yang telah menjalankan kerja bagi peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang
  • Memastikan kemudahan awam seperti jalan, longkang dan lampu awam berfungsi dengan sempurna
  • Menjadi urusetia bagi mesyuarat Jawatankuasa Infrastruktur
  • Menyiasat dan mengambil tindakan terhadap aduan yang diterima melalui telefon
  • Mengambil tindakan terhadap aduan yang diterima di e-aduan
  • Menguruskan data jalan dan longkang untuk tujuan pembaikan
  • Memproses kebenaran menutup jalan kurang daripada 3 hari

 

3. Bahagian Elektrik

  • Memproses permohonan pelan lampu awam
  • Memastikan lampu jalan awam,lampu isyarat berada di dalam keadaan baik dan sempurna
  • Mengurus dan menyelia urusan pembaikan lampu jalan/ awam, serta lampu isyarat majlis
  • Menguruskan pembayaran bil-bil elektrik dan air bagi premis - premis di bawah tanggungjawab majlis
  • Menerima dan menyelaras aduan-aduan yang berkaitan dengan lampu jalan / lampu isyarat untuk diambil tindakan
  • Menyemak permohonan bekalan elektrik di dalam kawasan majlis
  • Menguruskan permohonan bekalan elektrik, lampu jalan dan lampu awam dalam tanggungjawab majlis

 

4. Bahagian Pentadbiran

  • Menyediakan sistem fail dan rekod Jabatan Kejuruteraan.
  • Menyediakan surat-surat dan segala urusan yang berkaitan dengan urusan dan pentadbiran pejabat.
  • Menyediakan surat-surat dan borang-borang Standard Pengurusan Projek.
  • Menyediakan penyata akaun bayaran kemajuan kerja dan dokumen bayaran kontrak.

 

Senarai Permohonan :-

  1. Kelulusan Pelan Kerja-kerja Tanah
  2. Kelulusan Pelan Jalan & Perparitan
  3. Kelulusan Pelan & Kiraan Struktur Bangunan & Laporan Geoteknik & Asas Tapak
  4. Kelulusan Pengecualian Kerja Tanah
  5. Kelulusan Pelan Lampu Awam
  6. Kelulusan Pindaan Pelan Kerja Tanah / Jalan Dan Perparitan
  7. Kelulusan Pindaan Kepada Pelan Lulus Lampu Jalan
  8. Kelulusan Sijil Kelayakan Menduduki Bangunan (CF) / Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC)
  9. Permit Laluan Jalan
  10. Permit Korekan Jalan
  11. Pengambilalihan Infrastruktur
  12. Bayaran Balik Cagaran

 

Senarai Borang Permohonan :-

  1. Kelulusan Pelan Kerja-kerja Tanah

 

  1. Kelulusan Pelan Jalan & Perparitan

 

  1. Kelulusan Pelan & Kiraan Struktur Bangunan & Laporan Geoteknik & Asas Tapak

 

  1. Kelulusan Pengecualian Kerja Tanah

 

  1. Kelulusan Pelan Lampu Awam

 

  1. Pindaan Pelan Kerja Tanah / Jalan Dan Perparitan
  • Mengemukakan Bayaran Pelan Pindaan – RM 500.00

 

  1. Kelulusan Pindaan Kepada Pelan Lulus Lampu Jalan

 

  1. Sijil Kelayakan Menduduki Bangunan (CF) / Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC)
  • Mematuhi senarai semak Lampu Awam :

 

  1. Permit Laluan Jalan

 

  1. Permit Korekan Jalan

 

  1. Pengambilalihan Infrastruktur

 

  1. Bayaran Balik Cagaran
  • Surat permohonan
  • Resit asal pembayaran cagaran (jika resit asal hilang, sila kemukakan Surat Akuan Sumpah).
  • Laporan Siap Kerja (gambar)