PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN JABATAN / BAHAGIAN / UNIT – TAHUN 2025

BIL
PIAGAM PELANGGAN
JANFEBMARAPRMEIJUNJULOGOSSEPOKTNOVDISPURATA PENCAPAIAN (%)
1Memastikan permohonan kebenaran merancang diputuskan di dalam  Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat  (OSC)  dalam tempoh 30 hari bekerja.38/38

100%

33/33

100%

100%
2Memastikan permohonan sistem alamat diputuskan   di dalam   Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat  (OSC) dalam tempoh 14 hari bekerja.3/3 100%4/4

100%

100%
3Memastikan ulasan permohonan tanah / hal-hal tanah ke Pentadbiran Tanah Daerah Sepang / Pengarah Tanah dan Galian Negeri Selangor diproses dalam tempoh 14 hari bekerja.19/19

100%

9/9

100%

100%
4Memastikan ulasan pelan bangunan / pelan kerja tanah / hal-hal perancangan ke Jabatan Kawalan Bangunan / Jabatan Kejuruteraan diproses dalam tempoh 14 hari bekerja.27/27 100%24/24

100%

100%
5Memastikan kelulusan permohonan pelan landskap diproses  dalam tempoh 30 hari bekerja daripada tarikh penerimaan permohonan7/7

100%

10/10

100%

Nota :

C    : Mencapai Sasaran

TC : Tidak mencapai Sasaran

DT : Dalam Tindakan

BILPIAGAM PELANGGAN
PENCAPAIAN DAN PERATUSAN TAHUN 2025
PURATA PENCAPAIAN (%)
JANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPOKTNOVDIS
1.Memberikan maklum balas tempahan kemudahan awam dalam tempoh 2 hari bekerja daripada tarikh permohonan diterima.1123/1123 100%1039/1039 100%100%
2.Menyediakan Borang Pembelian (BP) dan Pesanan Kerajaan (LO) bagi program Jawatankuasa Perunding Penduduk (JPP) dalam tempoh 3 hari bekerja.81/81 100%80/80 100%100%
BILPIAGAM PELANGGAN
PENCAPAIAN DAN PERATUSAN TAHUN 2025
PURATA PENCAPAIAN (%)
JANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPOKTNOVDIS
1.Menyediakan deraf minit Mesyuarat Penuh Majlis dalam tempoh 2 hari bekerja dan mengedarkan minit Mesyuarat Penuh Majlis dalam tempoh 5 hari bekerja daripada tarikh mesyuarat1/1 100%1/1 100%100%
2.Memproses permohonan dan pelantikan kakitangan baru dalam tempoh 3 bulan daripada tarikh temuduga.2/2 100%
BILPIAGAM PELANGGAN
PENCAPAIAN DAN PERATUSAN TAHUN 2025
PURATA PENCAPAIAN (%)
JANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPOKTNOVDIS
1.Memastikan permohonan pelan kerja tanah, jalan & perparitan diputuskan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC) dalam tempoh 30 hari bekerja.18/18 100%19/19 100%100%
2.Memastikan permohonan pelan lampu awam diputuskan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC) dalam tempoh 30 hari bekerja.7/7 100%2/2 100%100%
3.Memperakukan penerimaan pelan struktur yang lengkap dan mematuhi syarat-syarat teknikal dalam tempoh 14 hari bekerja.19/19

100%

12/12 100%
4.Memberi kelulusan permohonan permit korekan jalan dan permit laluan yang lengkap dalam tempoh 14 hari bekerja.16/16 100%4/4 100%
5.Memberi ulasan kebenaran merancang yang diterima daripada Sistem OSC 3.0 Plus dalam tempoh 14 hari bekerja.17/17 100%9/9 100%100%
6.Membuat bayaran balik cagaran setelah dokumen lengkap diterima dalam tempoh 14 hari bekerja.9/9 100%5/5 100%100%
BILPIAGAM PELANGGANJANFEBMACAPRMEIJUN
1Meluluskan permohonan bayaran cukai taksiran secara ansuran serta-merta.= 7 BA

= RM 36,592 dikutip

100%

= 4 BA

= RM 87,570 dikutip

100%

2Memproses tuntutan bayaran setelah dokumen lengkap diterima di Jabatan Perbendaharaan dalam tempoh 7 hari.= 525 bil yang diproses 7 hari

0 bil diproses > 7 hari

100%

= 449 bil yang diproses 7 hari

0 bil diproses > 7 hari

100%

3Memastikan 90% masa menunggu di Kaunter Utama tidak melebihi 5 minit kecuali pada bulan Januari, Februari, Julai dan Ogos3762/ 3979

94.5%

2749/ 2824

97.3%

BILPIAGAM PELANGGANJULOGOSSEPOKTNOVDISPURATA PENCAPAIAN (%)
1Meluluskan permohonan bayaran cukai taksiran secara ansuran serta-merta.100%
2Memproses tuntutan bayaran setelah dokumen lengkap diterima di Jabatan Perbendaharaan dalam tempoh 7 hari.100%
3Memastikan 90% masa menunggu di Kaunter Utama tidak melebihi 5 minit kecuali pada bulan Januari, Februari, Julai dan Ogos100%

NOTA

  1.         Pengawal keselamatan CIT akan mengambil kutipan setiap hari pada jam 2:30 petang.
  2.         Bil Notis akan dikeluarkan pada Mac dan September setiap tahun.

PETUNJUK*

BP         – Bil Permohonan

BA        – Bil Ansuran diterima

BILPIAGAM PELANGGAN
PENCAPAIAN DAN PERATUSAN TAHUN 2025
PURATA PENCAPAIAN (%)
JANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPOKTNOVDIS
1.Melaksanakan permohonan pindah milik yang dikemukakan bersama dokumen lengkap dan mematuhi syarat di kaunter Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta dalam masa 1 hari.276/ 276

100%

338/338 100%100%
2.Melaksanakan permohonan tukar alamat surat-menyurat yang dikemukakan bersama dokumen lengkap dan mematuhi syarat di kaunter Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta dalam masa 1 hari.276/ 276

100%

338/338 100%100%
3.Memastikan permohonan remisi diputuskan dan dimaklumkan kepada  pemohon dalam tempoh 14 hari pada bulan Mac untuk Penggal 2 dan pada bulan September bagi Penggal 1 setiap tahun.TPDP100%
4.Mengeluarkan Surat Pengesahan Cukai Taksiran dalam tempoh 5 hari daripada tarikh permohonan lengkap.689/689 100%2180/2180 100%100%
5.Mengeluarkan surat tawaran sewaan premis dalam tempoh 14 hari selepas pengesahan kerosakan daripada Jabatan Kawalan Bangunan.3/3
100%
0/0
100%
100%

DP = Dalam Proses
TP = Tiada Permohonan

BILPIAGAM PELANGGAN
PENCAPAIAN DAN PERATUSAN TAHUN 2025
PURATA PENCAPAIAN (%)
JANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPOKTNOVDIS
1.Membuat persiapan hiasan bunga bagi sebarang majlis keraian dalam masa 1 hari dan mengemas semula dalam masa 2 hari berikutnya.10/10 100%16/16 100%100%
2.Mengeluarkan laporan pemantauan prestasi kontraktor kerja-kerja penyelenggaraan landskap lembut dalam tempoh 14 hari daripada tarikh penerimaan dokumen tuntutan.57/57 100%57/57 100%100%
BILPIAGAM PELANGGAN
PENCAPAIAN DAN PERATUSAN TAHUN 2025
PURATA PENCAPAIAN (%)
JANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPOKTNOVDIS
1.Memastikan permohonan pelan bangunan bagi kemudahan awam, perumahan, kedai / pejabat, kilang, institusi, kompleks diputuskan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC) dalam tempoh 30 hari bekerja.15-L
100%
15-L
100%
100%
2Memastikan permohonan permit bangunan sementara yang melibatkan ulasan teknikal diputuskan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC) dalam tempoh 30 hari bekerja.2-L
100%
TP100%
3Memastikan permohonan rumah sesebuah / berkembar diluluskan dalam tempoh 24 jam dengan syarat telah mempunyai kelulusan infra.4-L
100%
5-L
100%
100%
4Memastikan permohonan  tambahan atau pindaan rumah / kedai / pejabat / kilang diluluskan tempoh 24 jam dengan  syarat bayaran dan dokumen lengkap.92-L
100%
92-L
100%
100%
5Memastikan permohonan permit bangunan sementara yang tidak melibatkan ulasan teknikal seperti papan  tanda projek dan  hoarding diluluskan dalam tempoh 7 hari bekerja.15-L
100%
14-L
100%
100%
6Membuat bayaran balik cagaran setelah dokumen lengkap diterima dalam tempoh 14 hari bekerja.43-L
100%
38-L
100%
100%
7Memproses permohonan tuntutan bayaran kontraktor  dalam tempoh 14 hari bekerja.40-L
100%
21-L
100%
100%

NOTA:

L – Lulus
DP  – Dalam Proses
LT   – Lebih Tempoh

TP – Tiada Permohon

BILPIAGAM PELANGGAN
PENCAPAIAN DAN PERATUSAN TAHUN 2025
JAN
FEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPOKTNOVDISPURATA PENCAPAIAN (%)
1Melaksanakan aktiviti pencegahan dan kawalan vektor pembawa penyakit dalam tempoh 2 hari bekerja selepas aduan dilaporkan.12/12 ADUAN
100%
11/11 ADUAN 100%100%
2Menjalankan pemeriksaan dan tindakan ke atas aduan berkaitan kebersihan premis makanan dan berkaitan dalam tempoh 2 hari bekerja selepas aduan diterima.2/2 ADUAN
100%
5/5 ADUAN 100%100%
3Meluluskan permohonan baharu dan pembaharuan lesen anjing yang lengkap secara serta-merta.15/15 (PB)

115/ 115 (R) 100%

5/5 (PB)

72/72 (R) 100%

100%
4Mengambil tindakan ke atas aduan kacau ganggu berkaitan premis terbiar / semak samun dalam tempoh 60 hari.

7/7 UNIT 100%

7/7 UNIT 100%100%
5Memproses tuntutan bayaran daripada kontraktor atau pembekal di dalam tempoh 7 hari daripada tarikh penerimaan invois.22/22 100%7/7 100%100%
6Mengeluarkan laporan pemantauan prestasi kontraktor untuk kerja-kerja pembersihan dan pengurusan sisa pepejal setiap bulan.59/59 100%107/107 100%100%
7Membuat bayaran balik cagaran setelah dokumen lengkap diterima dalam tempoh 14 hari bekerja.2/2 100%1/1 100%
BILPIAGAM PELANGGAN
PENCAPAIAN DAN PERATUSAN TAHUN 2025
PURATA PENCAPAIAN (%)
JANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPOKTNOVDIS
1.Memastikan semua permohonan yang lengkap dan mematuhi syarat-syarat pelesenan diproses dan diberi keputusan lulus, tangguh dan ditolak dalam tempoh 14 hari bekerja.27/27 100%41/41
100%
100%
2.Memastikan permohonan bagi lesen tidak berisiko yang telah lengkap dan mematuhi syarat-syarat pelesenan diberi keputusan serta merta.104/104 100%93/93 100% 100%
BILPIAGAM PELANGGAN
PENCAPAIAN DAN PERATUSAN TAHUN 2025
PURATA PENCAPAIAN (%)
JANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPOKTNOVDIS
1.Memastikan pengeluaran kompaun serta merta kepada Orang Kena Saman (OKS) setelah kesalahan dikenal pasti.1479/1479 100%1296/1296 100%100%
2.Memastikan siasatan notis amaran dilaksanakan dalam tempoh 14 hari di bawah kesalahan Undang-Undang Kecil Majlis Perbandaran Sepang setelah notis diserahkan.100%
BILPIAGAM PELANGGANJANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSEPTOKTNOVDISPURATA PENCAPAIAN (%)
1.Memastikan urusan penetapan kadar kompaun dan proses pengeluaran bil  bayaran bagi setiap notis kesalahan dibuat dalam tempoh 10 minit(241/241)

≤ 10M

= 241

> 10M

= 0

100%

 (258/258)

≤ 10M

= 258

> 10M

= 0

100%

100%
2.Memastikan setiap maklumbalas secara bertulis mengenai status permohonan rayuan atau pembatalan notis kesalahan diberi  dalam tempoh 14 bekerja.(30/30)

R = 8

≤ 14H =8

> 14H = 0

B = 22

≤ 14H = 22

> 14H = 0

100%

(44/44)

R = 7

≤ 14H =7

> 14H = 0

B = 37

≤ 14H = 37

> 14H = 0

100%

100%
3.Memastikan setiap dokumen perjanjian yang diterima disemak dalam tempoh 14 hari bekerja(12/12)

SB =10

≤ 14H = 10

> 14H =  0

SS = 2

≤ 14H = 2

> 14H = 0

100%

(8/8)

SB =7

≤ 14H = 7

> 14H =  0

SS = 1

≤ 14H = 1

> 14H = 0

100%

100%

M  – Minit
R   – Rayuan
B   – Batal
SB – Semakan Baru
SS – Semakan Semula
H  – Hari

BILPIAGAM PELANGGAN
PENCAPAIAN DAN PERATUSAN TAHUN 2025
PURATA PENCAPAIAN (%)
JANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPOKTNOVDIS
1.Menguruskan pendaftaran dan pengeluaran sijil JMB dalam tempoh 7 hari daripada tarikh dokumen permohonan sijil lengkap diterima.1/1
100%
TP100%
2.Memberi khidmat nasihat kepada pemaju / Badan Pengurusan Bersama (JMB) / Perbadanan Pengurusan (MC) berkaitan penyenggaraan dan pengurusan pembangunan strata dalam tempoh 7 hari bekerja daripada tarikh permohonan diterima.16/16 100%13/13 100%100%
3.Menyelaras notis tunggakan caj penyenggaraan oleh Pemaju / Badan dalam tempoh 14 hari daripada tarikh permohonan diterima.TPTP100%

Nota :

TM   : Tiada Mesyuarat
TP    : Tiada Permohonan
TN   : Tiada Notis
TKN: Tiada Khidmat Nasihat

BILPIAGAM PELANGGANPENCAPAIAN & PERATUSAN TAHUN 2025
JANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPTOKTNOVDISPURATA PENCAPAIAN (%)
1.Memproses sebut harga dan tender dalam tempoh 45 hari bekerja daripada tarikh penerimaan dokumen Jawatankuasa Pembuka Sebut Harga/ Tender sehingga mendapat kelulusan daripada Mesyuarat Jawatankuasa Sebut Harga/ Tender15/15 100%62/62
100%
100%
BILPIAGAM PELANGGANJANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSEPOCTNOVDISPURATA PENCAPAIAN (%)
1Mengemukakan maklum balas status aduan kepada pelanggan dalam tempoh 14 hari bekerja daripada tarikh aduan diterima.1145/1145 100%1062/1062 100%

100%

Nota:

TP : Tiada Pelaksanaan

BILPIAGAM PELANGGANJANFEBMACAPRMEIJUNJULAUGSEPTOKTNOVDISPURATA PENCAPAIAN (%)
1Memberikan maklum balas aduan perisian dan rangkaian komputer dalam tempoh 2 jam bekerja.11/11 100%13/13 100%

100%

2Memastikan semua urusan Operasi Khidmat Bantuan Teknikal dapat diselesaikan dalam tempoh 3 hingga 7 hari bekerja.1/1 100%

100%

Memastikan tahap rangkaian dan perkhidmatan internet dapat beroperasi sekurang-kurangnya 95% kebolehcapaian bulanan.100%100%100%
4Memastikan tahap keselamatan rangkaian dan sambungan aplikasi sistem terjamin sekurang-kurangnya 95% kelancaran bulanan.

11/11
100%

12/12 100%100%


LAMPIRAN

BILPIAGAM PELANGGANJANFEBMACAPRMEIJUNJULAUGSEPTOKTNOVDISPURATA PENCAPAIAN (%)
1Memastikan 90% masa menunggu di Kaunter OSC tidak melebihi 30 minit.373/373 100%316/322 98.1%

100%

2Memastikan semua permohonan Cadangan Pemajuan diputuskan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC) dalam tempoh 30 hari bekerja, tidak termasuk permohonan yang mempunyai isu-isu pembangunan/ teknikal di luar keperluan senarai semak.169/169 100%167/167 100%

100%

3Memastikan permohonan Nama Taman/ Nama Jalan/ Sistem Alamat diputuskan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC) dalam tempoh 14 hari bekerja.3/3 100%3/3 100%

100%

BILPIAGAM PELANGGANJANFEBMACAPRMEIJUNJULAUGSEPTOKTNOVDISPURATA PENCAPAIAN (%)
1Pemakluman pengauditan dikeluarkan kepada jabatan/ unit dalam tempoh 5 hari bekerja sebelum audit dilaksanakan.2/2 100%

100%

BILPIAGAM PELANGGANPENCAPAIAN & PERATUSAN TAHUN 2025
JANFEBMACAPRMEIJUNJULOGOSSEPTOKTNOVDISPURATA PENCAPAIAN (%)
1.Memastikan maklum balas penerimaan aduan kepada pengadu adalah dalam tempoh tiga (3) hari bekerja daripada tarikh aduan diterima di Unit Integriti melalui sistem SISPAA.3/3 100%100%