Arkib Pencapaian Piagam Pelanggan

Arkib Pencapaian Piagam Pelanggan Tahun 2015

JABATAN PERANCANG BANDAR

BIL
PIAGAM PELANGGAN
JAN FEB MAC APR MEI JUN JUL OGO SEP OCT NOV DIS
1 Memproses permohonan kebenaran merancang  diuruskan secara cekap, teratur, mematuhi  semua peraturan  yang ditetapkan  dalam tempoh 30 hari sehingga  ke peringkat kelulusan Mesyuarat Jawatankuasa Setempat OSC. J : 36
100%

c : 36
tc : 0
dt : 0
J : 26
100%

c : 26
tc : 0
dt : 0
J : 35
100%

c : 35
tc : 0
dt : 0
J : 23
100%

c : 23
tc : 0
dt : 0
J : 15
100%

c : 15
tc : 0
dt : 0
J : 30
100%

c : 8
tc : 0
dt : 22
J : 22
100%

c : 7
tc : 0
dt : 15
J : 13
100%

c : 13
tc : 0
dt : 0
J : 17
100%

c : 17
tc : 0
dt : 0
J : 14
100%

c : 14
tc : 0
dt : 0
J : 25
100%

c : 25
tc : 0
dt : 0
J : 36
100%

c : 36
tc : 0
dt : 0
2 Memproses permohonan kelulusan pelan alamat   diuruskan secara cekap, teratur, mematuhi  semua peraturan  yang ditetapkan  dalam tempoh 15 hari sehingga  ke peringkat kelulusan Mesyuarat Jawatankuasa Setempat OSC. J : 13
100%

c : 13
tc : 0
dt : 0
J : 3
100%

c : 3
tc : 0
dt : 0
J : 8
100%

c : 8
tc : 0
dt : 0
J : 6
100%

c : 5
tc : 0
dt : 1
J : 7
100%

c : 7
tc : 0
dt : 0
J : 5
100%

c : 3
tc : 0
dt : 2
J : 3
100%

c : 2
tc : 0
dt : 1
J : 10
100%

c : 10
tc : 0
dt : 0
J : 9
100%

c : 9
tc : 0
dt : 0
J : 14
100%

c : 14
tc : 0
dt : 0
J : 3
100%

c : 3
tc : 0
dt : 0
J : 2
100%

c : 2
tc : 0
dt : 0
3 Menyemak, menyediakan dan mengemukakan ulasan  permohonan tanah / hal-hal tanah ke Pentadbiran Tanah Daerah  Sepang / Pengarah  Tanah dan Galian  Negeri Selangor dalam tempoh 15 hari. J : 36
100%

c : 36
tc : 0
dt : 0
J : 17
100%

c : 17
tc : 0
dt : 0
J : 18
100%

c : 18
tc : 0
dt : 0
J : 28
100%

c : 28
tc : 0
dt : 0
J : 17
100%

c : 17
tc : 0
dt : 0
J : 13
100%

c : 13
tc : 0
dt : 0
J : 7
100%

c : 7
tc : 0
dt : 0
J : 29
100%

c : 29
tc : 0
dt : 0
J : 21
100%

c : 21
tc : 0
dt : 0
J : 34
100%

c : 34
tc : 0
dt : 0
J : 29
100%

c : 29
tc : 0
dt : 0
J : 11
100%

c : 11
tc : 0
dt : 0
4 Menyemak, menyediakan dan mengemukakan ulasan  pelan bangunan / pelan kerja tanah / hal-hal perancangan ke Jabatan Bangunan / Jabatan Kejuruteraan   dalam tempoh 15 hari. J: 49
100%
c: 49
tc: 0
dt: 0
J: 22
100%
c: 22
tc: 0
dt: 0
J: 23
100%
c: 23
tc: 0
dt: 0
J: 29
100%
c: 29
tc: 0
dt: 0
J : 10
100%

c : 10
tc : 0
dt : 0
J : 25
100%

c : 25
tc : 0
dt : 0
J : 14
100%

c : 14
tc : 0
dt : 0
J : 11
100%

c : 11
tc : 0
dt : 0
J : 14
100%

c : 14
tc : 0
dt : 0
J : 23
100%

c : 23
tc : 0
dt : 0
J : 27
100%

c : 27
tc : 0
dt : 0
J : 20
100%

c : 20
tc : 0
dt : 0
5 Mengemukakan maklum balas / tindakan aduan  yang dikemukakan  oleh orang awam / Unit Aduan Majlis / ahli Majlis / agensi kerajaan dengan  serta merta  atau dalam tempoh 15 hari. J: 10
100%
c: 10
tc: 0
dt: 0
J: 16
100%
c: 16
tc: 0
dt: 0
J: 12
100%
c: 12
tc: 0
dt: 0
J: 10
100%
c: 10
tc: 0
dt: 0
J : 15
100%

c : 10
tc : 0
dt : 0
J : 15
100%

c : 10
tc : 0
dt : 0
J : 10
100%

c : 10
tc : 0
dt : 0
J : 10
100%

c : 10
tc : 0
dt : 0
J : 12
100%

c : 12
tc : 0
dt : 0
J : 5
100%

c : 5
tc : 0
dt : 0
J : 10
100%

c : 10
tc : 0
dt : 0
J : 8
100%

c : 8
tc : 0
dt : 0

Petunjuk :

C : Mencapai Sasaran

TC : Tidak Mencapai Sasaran

DT : Dalam Tindakan

JABATAN KHIDMAT PENGURUSAN

BIL PIAGAM PELANGGAN  PECAPAIAN & PERATUSAN TAHUN 2015
JAN FEB MAC APR MEI JUN JUL OGS SEPT OKT NOV DIS
1. Menyediakan deraf minit mesyuarat Majlis dalam tempoh 2 hari bekerja dan mengedarkan minit mesyuarat Majlis dalam tempoh 5 hari bekerja daripada tarikh mesyuarat. 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100%
2. Memproses sebut harga dan tender dalam tempoh 45 hari bekerja daripada tarikh penerimaan dokumen  Jawatankuasa Sebut Harga/Tender. 100%
(46)
100% 100%
(24)
100%
(8)
100%
(24)
100%
(44)
100%
(12)
100%
(10)
3. Memproses permohonan dan pelantikan baru dalam tempoh 3 bulan dari tarikh tutup iklan. 100% 100% 100%

JABATAN PEMBANGUNAN MASYARAKAT

BIL. PIAGAM PELANGGAN JAN FEB MAC APR MEI JUN JUL OGO SEP OCT NOV DIS
1 Mengemukakakan maklum balas status aduan pelanggan dalam tempoh (14 hari dari tarikh aduan diterima). 100% 100% 100% 100% 93% 90% 100% 428
100%
350
100%
366
100%
413
100%
248
50%
2 Menyediakan dan mengedarkan Buletin Semarak Api (setiap 3 bulan sekali terbitan). 1 1
3 Mengadakan Hari Bertemu Pelanggan (3 kali setahun). 1 1 1
4 Kajian Semula Prosedur MS ISO 9001: 2008 (3 kali setahun). 1 1 1 1
5 Masa menunggu di kaunter tidak melebihi 5 minit (tidak pada waktu puncak iaitu Januari hingga Februari dan Julai hingga Ogos). 2876
4204
68.41%
2927
5658
51.7%
2273
2695
84%
1923
1803
93.8%
2496
2478
91.91%
1754
1648
93.96%
2242
2057
91.75%

2870
2602
90.66%

1909
1822
95.44%
2105
1378
65.46%
1928
1787
92.69%
3395
3048
89.78%
6 Maklum balas tempahan kemudahan awam (3 hari bekerja dari tarikh kelulusan Tuan YDP / Tuan TYDP). 255 251 290 235 270 240 165 292 273 281 260 255
7 Memproses Borang Pembelian (BP) dan Tempahan Kerajaan (LO) bagi program PeBT dan JPP (3 hari bekerja). 9/9
100%
18/18
100%
29/29
100%
49/49
100%
44/44
100%
54/54
100%
35/35
100%
65/65
100%
24/24
100%
27/27
100%
46/46
100%
73/73
100%

JABATAN PENILAIAN DAN PENGURUSAN HARTA

BIL. PIAGAM PELANGGAN JAN FEB MAC APR MEI JUN JUL OGO SEP OKT NOV DIS JUMLAH
PENCAPAIAN
1 Permohonan pindah milik yang dikemukakan bersama dokumen lengkap dan mematuhi syarat di kaunter Jabatan Penilaian akan diproses dalam masa 1 hari. 415 642 617 546 489 515 500 450 500 805 780 690 6944
2 Permohonan tukar alamat surat menyurat yang dikemukakan bersama dokumen lengkap dan mematuhi syarat di kaunter Jabatan Penilaian akan diproses dalam masa 1 hari.
3 Memastikan permohonan remisi diproses dan diputuskan mengikut tempoh 1 bulan selepas penggal taman. 0 0 0 0 0 222 0 376 0 0 0 0 598
4 Surat Pengesahan Cukai Taksiran dikeluarkan dalam masa 7 hari daripada permohonan lengkap. 212 164 129 152 157 541 876 1203 396 255 151 650 4849
5 Surat Pengesahan Tempat Letak Kenderaan Berat dikeluarkan dalam masa 7 hari daripada permohonan lengkap. 0 1 4 7 4 0 0 5 1 4 1 0 23
6 Surat tawaran sewaan premis dikeluarkan dalam tempoh 14 hari selepas pengesahan kerosakan daripada Jabatan Bangunan. 5 0 3 2 2 1 2 2 0 0 0 0 19

JABATAN PERBENDAHARAAN

BIL. PIAGAM PELANGGAN JAN FEB MAC APR MEI JUN
1 Meluluskan permohonan bayaran cukai taksiran secara ansuran serta merta. Yang berjaya dikutip = RM244,035.00
100%
Yang berjaya dikutip = RM272,195.66
100%
Yang berjaya dikutip = RM316,541.71
100%
31 bil ansuran diterima = RM77,452.62 dikutip
100%
9 bil ansuran diterima = RM15,071.30
100%
19 bil ansuran diterima = RM36,033.14
100%
2 Memproses bayaran balik cagaran dalam tempoh 7 hari. 74 permohonan
RM209,847.96
100%
164 permohonan
RM264,639.12
100%
60 permohonan
RM19,678.45
100%
125
permohonan
RM448,118.71
100%
74
permohonan
RM163,755.25
100%
96
permohonan
RM43,650.79
100%
3
Memproses bayaran kepada pembekal setelah dokumen lengkap diterima di Jabatan Perbendaharaan dalam tempoh 7 hari.
696 bil yang diproses
100%
395 bil yang diproses
100%
499 bil yang diproses
100%
507 bil yang diproses
100%
457 bil diproses
7 hari
8 bil
diproses
>7 hari
98%
597 bil diproses
7 hari
15bil
diproses
>7 hari
97.5%

Januari – Jun

BIL. PIAGAM PELANGGAN JUL OGOS SEP OKT NOV DIS
1 Meluluskan permohonan bayaran cukai taksiran secara ansuran serta merta. 19 bil ansuran diterima = RM16,366.18
100%
13 bil ansuran diterima = RM43,372.51
100%
2 bil ansuran diterima = RM8,468
100%
4 bil ansuran diterima = RM882,096.75
100%
8 bil ansuran diterima = RM30,540.23
100%
3 bil ansuran diterima = RM9,221.30
100%
2 Memproses bayaran balik cagaran dalam tempoh 7 hari. 148
permohonan
RM399,170.03
100%
128
permohonan
RM309,128.58
100%
144
permohonan
RM666,310.00
100%
74
permohonan
RM184,231.35
100%
156
permohonan
RM256,172.20
100%
96
permohonan
RM692,644.10
100%
3
Memproses bayaran kepada pembekal setelah dokumen lengkap diterima di Jabatan Perbendaharaan dalam tempoh 7 hari.
564 bil diproses
7 hari
0 bil
diproses
>7 hari
100%
508 bil diproses
7 hari
0 bil
diproses
>7 hari
100%
558 bil diproses
7 hari
0 bil
diproses
>7 hari
100%
590 bil
diproses
7 hari
0 bil
diproses
>7 hari
100%
613 bil diproses
7 hari
0 bil
diproses
>7 hari
100%
698 bil diproses
7 hari
0 bil
diproses
>7 hari
100%

Julai – Disember

NOTA

  1.         Pengawal keselamatan CIT akan mengambil kutipan setiap hari pada jam 2:30 petang.
  2.         Bil Notis akan dikeluarkan pada Mac dan September setiap tahun.

PETUNJUK*

TB         – Tidak Berkenaan