JABATAN KEJURUTERAAN
Jabatan Kejuruteraan terbahagi kepada 4 bahagian utama iaitu:-
Bahagian Kawalan Pembangunan
1. Bahagian Kawalan Pembangunan
- Memproses permohonan pelan kerja tanah
- Memproses permohonan pelan jalan dan perparitan
- Mengulas permohonan pelan susunatur dan pendirian bangunan (kebenaran merancang)
- Memproses permohonan pengecualian kerja tanah berdasarkan syarat-syarat yang ditetapkan
- Memproses permohonan kerja- kerja awal mematuhi prosedur
- Memproses permohonan pemeriksaan “crusher run”
- Memproses permohonan pemeriksaan “premix”
- Memproses permohonan CCC/CF agar berjalan lancar dan mematuhi prosedur
- Memproses pelepasan wang cagaran bagi permohonan kerja tanah, jalan parit dan lampu awam
- Mengawal selia dan membuat pemantauan kerja tanah di tapak
- Mengawal selia dan membuat pemantauan kolam takungan
- Memproses permohonan pengambilalihan infrastuktur
- Menyiasat dan mengambil tindakan terhadap aduan yang dikemukakan.
- Memproses permit korekan
- Mengawal selia dan memantau kerja-kerja korekan mengikut prosedur yang telah ditetapkan
- Memproses permit laluan
- Mengawal selia dan membuat pemantauan terhadap laluan kenderaan berat untuk tujuan pembinaan
- Menguruskan proses pelepasan wang cagaran bagi permit korekan dan permit laluan
- Memproses perakuan penerimaan struktur dan kiraan bangunan
- Menyediakan kertas siasatan ke mahkamah
- Menyediakan kertas siasatan pendakwaan terhadap kerja tanah, jalan perparitan dan lampu awam.
- Menyediakan anggaran hasil tahunan jabatan
Bahagian Penyelenggaraan Dan Projek
- Memproses permohonan untuk penyelengaraan longkang dan jalan
- Menyediakan kertas kerja bagi permohonan peruntukkan daripada kerajaan Negeri / Persekutuan.
- Menyediakan bajet untuk perbelanjaan tahunan
- Menetapkan lokasi bagi program Bandar Selamat
- Menyediakan anggaran harga bagi program Bandar Selamat
- Menyediakan surat lantikan berdasarkan keputusan jawatankuasa penilaian Bandar Selamat
- Memantau dan mengawal selia bagi kerja –kerja yang telah dilantik untuk program Bandar Selamat
- Memproses dokumen tuntutan bayaran/invois bagi peruntukkan program Bandar Selamat
- Membuat pengiraan semula bagi kerja-kerja yang telah disiapkan bagi peruntukkan program Bandar Selamat
- Menyediakan kertas kerja bagi permohonan peruntukkan MARRIS
- Menetapkan lokasi bagi peruntukkan MARRIS
- Menyediakan anggaran harga bagi peruntukkan MARRIS
- Menyediakan surat lantikan berdasarkan keputusan jawatankuasa penilaian bagi peruntukkan MARRIS
- Memantau dan mengawal selia bagi kerja –kerja yang telah dilantik berdasarkan peruntukkan MARRIS
- Memproses dokumen tuntutan bayaran/invois bagi peruntukkan MARRIS
- Mengemaskini data perbelanjaan peruntukkan MARRIS
- Membuat pengiraan semula bagi kerja-kerja yang telah disiapkan bagi peruntukkan MARRIS
- Menyediakan kertas kerja untuk pembentangan Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) bagi permohonan peruntukkan
- Menyediakan anggaran harga bagi peruntukkan MTES
- Menyediakan surat lantikan berdasarkan keputusan jawatankuasa penilaian bagi peruntukkan MTES
- Memantau dan mengawal selia bagi kerja –kerja yang telah dilantik berdasarkan peruntukkan MTES
- Memproses dokumen tuntutan bayaran/invois bagi peruntukkan MTES
- Membuat pengiraan semula bagi kerja-kerja yang telah disiapkan bagi peruntukkan MTES
- Menyediakan kertas kerja bagi permohonan peruntukkan Geran SelangorKu
- Menetapkan lokasi bagi peruntukkan Geran Selangor Ku
- Menyediakan anggaran harga bagi peruntukkan Geran Selangor Ku
- Menyediakan surat lantikan berdasarkan keputusan jawatankuasa penilaian bagi peruntukkan Geran Selangor Ku
- Memantau dan mengawal selia bagi kerja –kerja yang telah dilantik berdasarkan peruntukkan Geran Selangor Ku
- Memproses dokumen tuntutan bayaran/invois bagi peruntukkan Geran Selangorku
- Membuat pengiraan semula bagi kerja-kerja yang telah disiapkan bagi peruntukkan Geran Selangorku
- Menetapkan lokasi bagi peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang
- Menyediakan anggaran harga bagi peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang
- Menyediakan surat lantikan berdasarkan keputusan jawatankuasa penilaian bagi peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang
- Menguruskan dokumen bayaran BP/LO untuk dihantar ke jabatan perbendaharaan Majlis Perbandaran Sepang
- Memantau dan mengawal selia bagi kerja –kerja yang telah dilantik berdasarkan peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang
- Memproses dokumen tuntutan bayaran/invois bagi peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang
- Membuat pengiraan semula bagi kerja-kerja yang telah disiapkan bagi peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang.
- Membuat laporan prestasi kontraktor yang telah menjalankan kerja bagi peruntukkan Majlis Perbandaran Sepang
- Memastikan kemudahan awam seperti jalan, longkang dan lampu awam berfungsi dengan sempurna
- Menjadi urusetia bagi mesyuarat Jawatankuasa Infrastruktur
- Menyiasat dan mengambil tindakan terhadap aduan yang diterima melalui telefon
- Mengambil tindakan terhadap aduan yang diterima di e-aduan
- Menguruskan data jalan dan longkang untuk tujuan pembaikan
- Memproses kebenaran menutup jalan kurang daripada 3 hari
Bahagian Elektrik
- Memproses permohonan pelan lampu awam
- Memastikan lampu jalan awam,lampu isyarat berada di dalam keadaan baik dan sempurna
- Mengurus dan menyelia urusan pembaikan lampu jalan/ awam, serta lampu isyarat majlis
- Menguruskan pembayaran bil-bil elektrik dan air bagi premis – premis di bawah tanggungjawab majlis
- Menerima dan menyelaras aduan-aduan yang berkaitan dengan lampu jalan / lampu isyarat untuk diambil tindakan
- Menyemak permohonan bekalan elektrik di dalam kawasan majlis
- Menguruskan permohonan bekalan elektrik, lampu jalan dan lampu awam dalam tanggungjawab majlis
Bahagian Pentadbiran
- Menyediakan sistem fail dan rekod Jabatan Kejuruteraan.
- Menyediakan surat-surat dan segala urusan yang berkaitan dengan urusan dan pentadbiran pejabat.
- Menyediakan surat-surat dan borang-borang Standard Pengurusan Projek.
- Menyediakan penyata akaun bayaran kemajuan kerja dan dokumen bayaran kontrak.
Senarai Permohonan :-
- Senarai Semak Pusat Setempat (OSC) Permohonan Kerja Tanah, Jalan dan Perparitan.
- Borang ‘A’ MP.Spg (Penyerahan Pelan Untuk Kerja Tanah) yang lengkap ditandatangi oleh Jurutera Profesional
- Senarai Semak Terperinci Pelan Kerja Tanah
- Borang Kiraan Bayaran Proses Pelan Kerja Tanah
- Senarai Semak Pusat Setempat (OSC) Permohonan Kerja Tanah, Jalan dan Perparitan.
- Borang ‘A’ MP.Spg (Penyerahan Pelan Untuk Jalan & Perparitan) yang lengkap ditandatangi oleh Jurutera Profesional
- Senarai Semak Terperinci Pelan Jalan dan Perparitan
- Borang Kiraan Bayaran Proses Pelan & Sambungan Untuk Jalan & Perparitan
- Borang Kiraan Bayaran Cagaran Bagi Jalan Yang Akan Dibina
- Surat permohonan daripada Jurutera Perunding
- Borang ‘A’ MP.Spg yang lengkap ditandatangi oleh Jurutera Profesional
- Senarai Semak Pengecualian Kerja Tanah
- Surat permohonan daripada Jurutera Perunding
- Borang ‘D’ MP.Spg yang lengkap ditandatangani oleh Jurutera Profesional
- Senarai Semak Pusat Setempat (OSC) Permohonan Pelan Lampu Awam
- Borang Kiraan Yuran Proses Pelan Lampu Awam (Borang LJ-1) dan Borang Kiraan Bayaran Cagaran Pelan Lampu Jalan (Borang LJ-2)
- Borang ‘A’ MP.Spg, Borang ‘B’ MP.Spg dan Borang ‘C’ MP.Spg yang lengkap ditandatangi oleh Jurutera Profesional
- Borang Pemeriksanan Tapak Lampu Jalan Awam untuk Pengesahan Siap Kerja
- Garis panduan teknikal mengemukakan Kelulusan Pelan Lampu Awam
- Garis panduan Pelan Lampu Awam
- Mengemukakan Bayaran Pelan Pindaan – RM 500.00
- Borang ‘A’ MP.Spg, Borang ‘B’ MP.Spg dan Borang ‘C’ MP.Spg yang lengkap ditandatangi oleh Jurutera Profesional
- Borang Pemeriksanan Tapak Lampu Jalan Awam untuk Pengesahan Siap Kerja
- Garis panduan teknikal mengemukakan Kelulusan Pelan Lampu Awam
- Garis panduan Pelan Lampu Awam
- Senarai Semakan Bagi Permohonan Sokongan Sijil Kelayakan Menduduki Bangunan (CF) / Sijil Perakuan Siap Dan Pematuhan (CCC)
- Borang ‘B’ MP.Spg (Notis Mula Kerja) dan Borang ‘C’ MP.Spg (Tamat Kerja) yang lengkap ditandatangi oleh Jurutera Profesional
- Bagi permohonan CCC – lampirkan Borang ‘G17′ dan ‘G19′
- Mematuhi senarai semak Lampu Awam :
- Surat permohonan
- Resit asal pembayaran cagaran (jika resit asal hilang, sila kemukakan Surat Akuan Sumpah).
- Laporan Siap Kerja (gambar)